WAT KAN JE LEREN VAN DE NATUUR? 

Meer en meer gebruiken we de kracht van de natuur als inspiratiebron voor verandering

We kijken hoe vliermuizen vliegen. Of hoe het kan dat gekko's over muren en plafonds kunnen lopen zonder eraf te vallen. We bestuderen de structuur van hoe bomen zijn opgebouwd om te kijken hoe zij licht opvangen. Maken bamboe na omdat het een super stevige structuur blikt te zijn.

Wat kunnen wij mensen leren van de natuur over hoe we met elkaar omgaan? Heb je al gehoord over het Wood Wide Web? Wat kunnen we leren van hoe bomen samenwerken? Zij voeden elkaar via de wortels, waarschuwen hun naasten als er aanvallen komen van grazers. Zij zorgen voor hun nakomelingen en soms zelfs wordt een afgehakte boom nog steeds gevoed door zijn buren. Waarom? Omdat er ergens wellicht een "bewustzijn" is over de kracht van samenwerken.

Hoe kan de natuur je helpen om anders naar vraagstukken te kijken? Laatst was er een interessante documentaire over hoe we anders naar onze economie moeten gaan kijken, Een engelse econome kwam in de waag over haar vernieuwde ideeën vertellen. Zij vindt dat willen we de aarde niet uitputten dan moeten we op een is fundamentele wijze anders gaan kijken naar economie en economische groei. Zij haalt in haar betoog over verandering zowel de kunst als de natuur aan.

Klik hier en bekijk deze uitzending van Tegenlicht of lees ter inspiratie dit artikel over hoe bomen samenwerken.

biomimicry-bat-wings-537x244.jpg

Creativiteit is de motor van de economie

en zorgt bovendien voor ontspanning en geluk: het verjaagt stress, motiveert en geeft iets om trots op te zijn. Binnen organisaties is het creatieve vermogen van medewerkers bepalend voor het succes. En gelukkige, gemotiveerde medewerkers zijn weer goed voor je organisatie. Hoe stimuleer je creativiteit op de werkvloer? En welke rol speelt cultuurbezoek? 

1. Creativiteit kan worden aangeleerd
Creativiteit is geen aangeboren eigenschap, maar kan worden aangeleerd. Het is het vermogen om iets nieuws te scheppen, kansen te creëren en oplossingen te bedenken. Socioloog Richard Florida toonde in zijn boek The Rise of the Creative Class aan dat creativiteit een skill is die kan worden aangeleerd. Zijn nieuwe ideeën over creativiteit dienden als wereldwijde inspiratiebron om grote steden aantrekkelijker te maken voor de ’creatieve klasse’.

2. Creativiteit is altijd van belang
Voor organisaties is het van groot belang dat medewerkers zakelijke kansen herkennen en bijdragen aan innovatie. Door out-of-the-box te denken ontstaan nieuwe ideeën en invalshoeken. Creativiteit zorgt bovendien voor vindingrijkheid, sociale vaardigheden en een groter probleemoplossend vermogen. Grote organisaties spelen hier slim op in door kantoorruimtes steeds vaker een creatieve en speelse invulling te geven, met bijvoorbeeld prikkelende kunstwerken en ontspanningsruimtes.

3. Geef medewerkers de ruimte
Het World Economic Forum noemt creativiteit als een van de drie vaardigheden die medewerkers in het jaar 2020 zouden moeten hebben. ’Met de lawine van nieuwe producten, nieuwe technologieën en nieuwe manieren van werken, zullen medewerkers creatiever moeten worden om te kunnen profiteren van deze veranderingen.’ Het stimuleren van creativiteit op de werkvloer is dus van groot belang, maar geef ze dan wel de ruimte om het zelf in te vullen, waarschuwt merkadviseur Wolff Olins.

4. Cultuur ter inspiratie
Cultuurbezoek is een effectieve stimulans voor creativiteit. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat een creatief proces bestaat uit vier stappen: inspiratie, incubatie, inzicht en toepassing. In de eerste stap speelt cultuur een belangrijke rol als inspirator, in de laatste stap is cultuur juist een klankbord om creatieve ideeën en processen aan te spiegelen. Als organisatie kun je daar een rol in spelen door het ervaren van kunst en cultuur aan te moedigen.    

5. Creativiteit maakt gelukkig
Creatief bezig zijn heeft een aantoonbaar effect op het geluk van medewerkers en daarmee ook zijn weerslag op de prestaties van de organisatie. Als werkgever kun je het welzijn van je collega’s bevorderen door een prikkelende werkomgeving te creëren en een creatieve invulling van de vrije tijd stimuleren. 

Conclusie
Creativiteit is één van de belangrijkste skills die een medewerker moet hebben anno 2020 en zal het ook nog lange tijd zijn. Medewerkers met een creatieve dip? Hang kleurrijke schilderijen op of neem ze mee naar het theater. Je zult zien dat het wonderen doet voor de creativiteit! 

Innovatie binnen bedrijven. Hoe het kijken en denken van kunstenaars daarbij helpt.

Dit blijf ik een inspirerende video vinden. Waarom? Het herinnert mij eraan dat waarnemen, in het moment zijn en zien wat zich aandient tot vernieuwing kan leiden. Dit noem ik open staan voor Plan B. Zoals je net gezien hebt bij de TedTalk van kunstenares Janet Echelman, weet zij haar tegenslag uiteindelijk te transformeren naar inspirerende kunstwerken die nu over de hele wereld hangen. Door haar aandachtsvolle aanwezigheid voor de vissers, zag zij een nieuwe kans die leidde tot vernieuwende kunstwerken.

Door in het moment aanwezig te zijn met haar aandacht en ziet wat zich aandient en is zij totaal iets nieuws gaan creëeren. En hiermee vervolgens wereld beroemd geworden. Eigenlijk zijn de meeste kunstenaars beroemd geworden met hun Plan B. Bijvoorbeeld Piet Mondriaan is niet begonnen met het schilderen van abstract werk, daar is een lange weg aan vooraf gegaan.

Wat kan je leren van kunstenaars?

In het moment zijn, waarnemen en creativiteit, zijn de sleutelwoorden om tot vernieuwende ideeën te komen. Waarom zijn deze vaardigheden waardevol voor bedrijven of teams?

  1. Waarnemen en de tijd nemen: Kunstenaars nemen de tijd om waar te nemen en nemen de tijd. Waarom is dit van belang voor een team? Vanuit overzicht en meerdere invalshoeken kijken geeft je de mogelijkheid om daaruit te destilleren wat waardevol is voor het werk en het eindresultaat.
  2. Vragen stellen: Kunstenaars zijn nieuwsgierig en verdiepen zich in onderwerpen die hen bezig houdt en inspireert. Zij stellen vragen aan zichzelf of de omgeving. Dit is een heel belangrijk onderdeel om tot innovaties en nieuwe ideeën te komen.
  3. Creativiteit is een belangrijke kwaliteit om succesvol te worden/zijn. Blijkt uit een enquete onder CEO's door IBM.
  4. De aandachtstrainingen van Artsmart zijn gebaseerd op het aandachtsprincipe en creatieproces van kunstenaars. Zij kijken en denken anders. Door kunst en van het anders denken van de kunstenaar centraal te zetten, worden teams getriggerd anders te kijken en te denken. Resultaat:

  • men gaat meer out of the box denken
  • meer samenwerken en co-creëren
  • beter waarnemen en luisteren naar elkaar, waardoor veiligheid ontstaat. Dit is belangrijk, omdat stress creatieve processen blokkeert.
  • zien wat zich aandient, Plan B, dit houdt in luisteren naar je intuïtie.

Toe aan plan B met het team?

Het is nu bewezen dat kunst helpt gezond ouder te worden.

Neuropsycholoog Prof. dr. Erik Scherder vertelt wat er gebeurt als je naar kunst kijkt.

Het is nu bewezen dat kunst, (toneel, dansen, schilderen maar ook kunst kijken etc.) helpt gezond ouder te worden. Een mooie opsteker over het belang van de kunst en het effect op ouderen en ouder worden. Mijn vraag: waarom dan pas beginnen als dat nu al kan? Wil je ook een keer mee en ervaren hoe je verrast kan worden door kunst (en de neuronen in hersenen eens lekker laten spetteren) ga mee met de ARTsmart Club

WAT KUNNEN WE LEREN VAN KUNSTENAARS?

Bijna alles wat we doen wordt van buitenaf van ons geëist. Het rappe tempo van vandaag, (zeker in de stad), heeft een niet te onderschatte impact op ons leven. Werk, je vrienden, gezin, familie, sociale media en activiteiten, waarvan we misschien wel vinden dat we ze moeten doen. De buitenwereld komt telkens binnen denderen dit zonder dat we direct door hebben welk effect het heeft op ons (wel)zijn. En ja, daarnaast zijn veel daarvan mooie plaatjes, die we onszelf opleggen en najagen. We worden verleid om succesvol te zijn, zonder dat we eigenlijk bedenken wat succesvol zijn betekent voor onszelf. 

TIPS van KUNSTENAARS.

De kunstenaars Max Ernst en Paul Klee, vonden dat je met het ene oog naar buiten, de realiteit, moet kijken en met het andere oog naar binnen, naar onze innerlijke wereld. Dit om de juiste balans te vinden tussen wat er van buiten ons op afkomt en wat er vanuit de binnenwereld van ons gevraagd wordt.

Als je naar binnen kijkt......en voelt, wat ervaar je dan? Wat wil je zelf nu echt? Deze vragen kunnen beantwoord worden door creatief aan de slag te gaan. Misschien niet meteen, maar wat de activiteit in het moment doet is; je wordt stil en komt in de flow, het is een meditatieve bezigheid die focus geeft.

TOEVAL OF NIET?
Soms om dingen helder te krijgen werk ik met mindmaps en het grappige is dat ik onderstaande tekening al een hele tijd geleden gemaakt heb, als uitleg van wat de impact van creativiteit en kijken naar kunst op teams kan hebben. Nu zie ik dat ik daar reeds een oog open en een dicht heb getekend. Toeval? Of een innerlijk weten......

whyvansmart.jpg

6 tips om de creativiteit in gang te zetten.

Ik ben het gelukkigst als ik wordt uitgedaagd en creatief moet zijn. Of ik nou een training ontwikkel een workshop moet geven, een blog moet schrijven of een kunstwerk maak. De afwisseling maakt dat ik van mijn werk houd.

Op mijn best ben ik wanneer ik een nieuw idee heb. Creativiteit is de aandrijving en de energie achter mijn beste dagen en meest succesvolle inspanningen. 

Wat maakt vernieuwers als Bill Gates, Steve Jobs, Mark Zuckerberg, Thomas Edison en Leonardo da Vinci tot wie ze zijn? Ze hebben in ieder geval twee dingen gemeen en dat is dat ze anders durven denken en risico's nemen. Om een innovatieve denker te kunnen zijn, moet men fantasie gebruiken en de creativiteit bevorderen. Dus wil je verder komen laat je inspireren en wees creatief. En dan kan in elke vorm zijn.

  1. INTUITIEF SCHRIJVEN: schrijven stelt ons vrij om onszelf uit te drukken, duidelijkheid te krijgen en nieuwe ideeën te ontwikkelen. Schrijf gewoon en maak je geen zorgen over wat je aan het schrijven bent of hoe mooi je woorden klinken. Niet denken, niet redigeren; Schrijf gewoon! Als je suggesties nodig hebt, schrijf een woord of zin, zoals een doel dat je gesteld hebt. 
  2. DE OCHTEND PAGINA'S: van Julia Cameron (uit haar boek The Artist Way). De ochtend pagina's zijn drie pagina's waarbij je met de hand gaat schrijven over alles dat in je hoofd opkomt. Het is geen dagboek, het is geen hoogstaande kunst. Het is niet eens 'schrijven'. Ze gaan over je gedachten en gevoelens die op dat moment spelen. Je laat daar staan, denkt er niet meer over na en de volgende dag doe je hetzelfde. Het is puur om je hoofd leeg te krijgen en er ruimte ontstaat voor het creatieve deel in je hersenen.
  3. TEKENDAGBOEK: houd een tekendagboek bij. Hier gaat het ook weer niet over mooi of lelijk, goed of slecht kunnen tekenen. Het gaat om de creatieve ontdekking.
  4. WANDELEN: maak regelmatig een wandeling in de natuur. Dit brengt de onrust in je hoofd tot rust en het wandelen zorgt dat je van je hoofd weer in je lichaam komt. Zelf wandeling ik met enige regelmaat en altijd wanneer ik een rondje Sloterplas loop, wordt ik rustig en gaan de ideeën weer stromen.
  5. SPEEL ALS EEN KIND: Door onze speelse kanten te voeden voelen we ons meer blij en creatief. Probeer deze ideeën om weer te spelen: Stel een intentie om meer te spelen; Hou leuke dingen toegankelijk (zoals puzzels, boekenboeken, een hoela hoepel, enz.); of speel met je kinderen, kleinkinderen, kinderen van de buren.
  6. DOE IETS NIEUWS: Ga er op uit en doe nieuwe dingen. Leer een nieuwe taal, probeer een nieuwe fitness klas in de sportschool of doe een schildercursus. Ga het museum in!