Creativiteit is de motor van de economie

en zorgt bovendien voor ontspanning en geluk: het verjaagt stress, motiveert en geeft iets om trots op te zijn. Binnen organisaties is het creatieve vermogen van medewerkers bepalend voor het succes. En gelukkige, gemotiveerde medewerkers zijn weer goed voor je organisatie. Hoe stimuleer je creativiteit op de werkvloer? En welke rol speelt cultuurbezoek? 

1. Creativiteit kan worden aangeleerd
Creativiteit is geen aangeboren eigenschap, maar kan worden aangeleerd. Het is het vermogen om iets nieuws te scheppen, kansen te creëren en oplossingen te bedenken. Socioloog Richard Florida toonde in zijn boek The Rise of the Creative Class aan dat creativiteit een skill is die kan worden aangeleerd. Zijn nieuwe ideeën over creativiteit dienden als wereldwijde inspiratiebron om grote steden aantrekkelijker te maken voor de ’creatieve klasse’.

2. Creativiteit is altijd van belang
Voor organisaties is het van groot belang dat medewerkers zakelijke kansen herkennen en bijdragen aan innovatie. Door out-of-the-box te denken ontstaan nieuwe ideeën en invalshoeken. Creativiteit zorgt bovendien voor vindingrijkheid, sociale vaardigheden en een groter probleemoplossend vermogen. Grote organisaties spelen hier slim op in door kantoorruimtes steeds vaker een creatieve en speelse invulling te geven, met bijvoorbeeld prikkelende kunstwerken en ontspanningsruimtes.

3. Geef medewerkers de ruimte
Het World Economic Forum noemt creativiteit als een van de drie vaardigheden die medewerkers in het jaar 2020 zouden moeten hebben. ’Met de lawine van nieuwe producten, nieuwe technologieën en nieuwe manieren van werken, zullen medewerkers creatiever moeten worden om te kunnen profiteren van deze veranderingen.’ Het stimuleren van creativiteit op de werkvloer is dus van groot belang, maar geef ze dan wel de ruimte om het zelf in te vullen, waarschuwt merkadviseur Wolff Olins.

4. Cultuur ter inspiratie
Cultuurbezoek is een effectieve stimulans voor creativiteit. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat een creatief proces bestaat uit vier stappen: inspiratie, incubatie, inzicht en toepassing. In de eerste stap speelt cultuur een belangrijke rol als inspirator, in de laatste stap is cultuur juist een klankbord om creatieve ideeën en processen aan te spiegelen. Als organisatie kun je daar een rol in spelen door het ervaren van kunst en cultuur aan te moedigen.    

5. Creativiteit maakt gelukkig
Creatief bezig zijn heeft een aantoonbaar effect op het geluk van medewerkers en daarmee ook zijn weerslag op de prestaties van de organisatie. Als werkgever kun je het welzijn van je collega’s bevorderen door een prikkelende werkomgeving te creëren en een creatieve invulling van de vrije tijd stimuleren. 

Conclusie
Creativiteit is één van de belangrijkste skills die een medewerker moet hebben anno 2020 en zal het ook nog lange tijd zijn. Medewerkers met een creatieve dip? Hang kleurrijke schilderijen op of neem ze mee naar het theater. Je zult zien dat het wonderen doet voor de creativiteit!