Wat mag er anders na Corona?

Vaak, zonder dat we het ons beseffen, omringen we ons in het dagelijks leven met allerlei vormen van de kunst. Zo is er de architectuur waar we ons tussen bewegen, boeken die gelezen worden, concerten die bezocht worden, muziek die beluisterd wordt en uiteraard laten we de musea en de dans niet vergeten.

Dit alles is in zijn verschijningsvormen en verscheidenheid in ons dagelijks leven aanwezig. En toch vinden we het maar marginaal van belang, doen we vaak minachtend over kunstenaars. Dit is wat ik gemerkt heb in gesprekken met mensen en wat blijkt uit de kaalslag die heeft plaats gevonden in de kunst en cultuursector. Dus wanneer ik aan een andere of nieuwe toekomst denk na Corona, dan zou ik zou graag meer waardering voor de kunsten willen zien en het vak creativiteit introduceren op scholen. 

Kunst brengt onze verbeelding op gang. Het verwondert, raakt en maakt nieuwsgierig. Kunst is een krachtige katalysator voor dialoog, reflectie en kan een proces voor zelfontdekking zijn. Met andere woorden het inspireert en verruimt onze geest. Met andere woorden: "Een wereld zonder kunst is MWAH!"

Aan de basis van als dit moois ligt natuurlijk het creatieve brein, al sinds de oertijd is er een behoefte om ons te uiten en dit is wat ons onderscheid van de dieren. Ook nu blijkt maar weer: Creativiteit is een belangrijke vaardigheid om wendbaar te blijven en in te spelen op wat speel, zie ik fantastische initiatieven ontstaan. Creativiteit ligt aan de basis van innovaties, geestige, leuke en slimme ideeën. Hoe zeker het leven soms ook lijkt, niets is minder waar weten we nu. Willen we vooruit of het anders doen, dan is creativiteit een belangrijke skill.

Creativiteit is dus wat mij betreft en belangrijke vaardigheid om toekomstgericht te kunnen opereren. Daarom is mijn pleidooi dat we op scholen meer aandacht besteden aan de ontwikkeling van creativiteit en we gaan investeren in de kunst en kunstenaars.